Pasta med kyckling och tomatsås

Spaghetti är alltid en hit. Inte bara är det enkelt och billigt, det är något som alla gillar. Men saker och ting bör göras så enkelt som möjligt, eller hur? Färdig pastasås är så mycket lättare än att göra såsen själv? I tidspress letar de flesta av oss efter snabba och enkla lösningar, förståeligt nog.
Men det tar så mycket längre tid att göra såsen själv? Nej, det gör inte det! Dessutom sparar du en hel del salt och andra onödiga tillsatser genom att göra såsen själv - och den hemgjord smakar hundra gånger bättre än den färdigköpta. Och dessutom så vet du vad som är i såsen när du gör den själv :)

Här är mitt grundrecept, som kan kryddas på många olika sätt som hur du gillar det.
 
Till  3-4 portioner:
2 kycklingfiléer
1 burk tomater (som hackas grovt)
1 msk tomatpuré
2 morötter, skivade
2 tomater
1 liten lök
1 vitlöksklyfta
Kryddor
fullkornspasta
 
 
Koka morötterna medan du skär upp resten av grönsakerna och kycklingen i lagom stora bitar. Till exempel om du har små barn som inte är förtjust i stora bitar av livsmedel kan vara bra att mosa morötterna. Jag har inte gjort det här, men då blir det en sås med en mjukare smak.
Koka kycklingen i en kastrull och när kycklingen närmar genomstekt, tillsätt lök, pressad vitlök och morötter.
När löken är stekt, tillsätt tomaterna, de grovhackade tomater och tomatpuré. Nu kan du också lägga till kryddor om du vill. Jag använde här peppar, paprika och basilika.
Pastan kokar du medan du gör såsen.
Något annat som är bra att ha i såsen kan vara selleri och paprika.
 
 
 
#1 - - freja:

Låter sjukt gott, får be min pojkvän laga det åt mig :D

Svar: Absolut, bra ide =)
Anette Johanson

#2 - - nitiz.blogg.se:

Åh lät ju hur gott som helst! Synd bara att jag har en dotter som inte gillar tomater (i nån form) och en make som inte gillar vitlök.. Jag får tillaga den på jobbet i stället! Men tack för tipset!!

Svar: Du får laga det på jobbet =)
Anette Johanson

#3 - - nitiz.blogg.se:

Åh lät ju hur gott som helst! Synd bara att jag har en dotter som inte gillar tomater (i nån form) och en make som inte gillar vitlök.. Jag får tillaga den på jobbet i stället! Men tack för tipset!!

Svar: Ja, du får laga det på jobbet istället ..
Anette Johanson

#4 - - Michelle:

Mums ser gott ut, ska testa!

Svar: Lycka till, det är så gott =)
Anette Johanson

#5 - - Carro:

Det där ska jag nog prova nån gång, låter smakens. Själv älskar jag tomatsås och pasta :D!
Kolla gärna in på min blogg!

Svar: Det är så gott, jag tittar in hos dig ...=)
Anette Johanson

#6 - - sanna:

Tack för tipset! Det där lät enkelt och gott, skall testas nästa gång vi lagar mat här =)

Svar: Prova, det är så gott =)
Anette Johanson