Tänk efter före, Det sker i genomsnitt en viltolycka var 15.e minut på våra vägar.

Idag hade jag änglavakt, först hoppade det fram ett rådjur framför min bil. Av någon anleding tänkte jag att det kommer nog ett till. Så jag körde lite sakta...  och mycket riktigt, det hoppade upp ett till. Jag körde bara i 40 km då, så rådjuret bara smög förbi framför min bil. Pust.
 
Men jag mötte en bil och jag blinkade febrilt med ljusen, men han hann inte stanna utan det small rejält.
Rådjuret flög tillbaka till min sida och hamnade framför min bil.
 
Vi stannade bilarna båda två, föraren i den andra bilen var ok, men däremot inte bilen...
Ingen av oss kunde döda rådjuret, men en lastbil stannade och föraren där drog rådjuret åt sidan och var barmhärtig, han tog tag i rådjurets lidande.
 
Alla måste hjälpas åt för att minska detta. Som fordonsförare kan du bidra genom att bl.a. förbereda din resa, skaffa information och anpassa hastigheten till de vägsträckor där det är extra farligt.
 
Nationella Viltolycksrådet har tagit fram en App ”Viltolycka” som man gratis kan ladda ned till sin mobiltelefon. Har man aktiverat den så kan man bli varnad när man kör in i ett viltolycksdrabbat område.

Ett viktigt arbete med viltolyckor görs av eftersöksjägare. Deras arbete innebär att när ett larm kommit till Polisen om en viltolycka så skickas en eftersöksjägare från någon av jägarorganisationerna ut till olycksplatsen för att därifrån spåra viltet och avliva det om det är nödvändigt. På så sätt förkortas djurets lidande avsevärt. Trafikanterna måste därför markera platsen där sammanstötningen skedde. Detta gör man bäst genom att använda den s.k. viltolycksremsan som finns att få på närmaste bilprovning. Respektera eftersöksjägarens viktiga uppdrag att förkorta trafikskadat vilts lidande genom att sakta ner farten när du ser en eftersöksjägare i anslutning till vägområdet. 

 
Och du.... kör försiktigt =)
 

 

 

 

 

 
 
#1 - - Liinn:

Vad otäckt att krocka så där!

Svar: Jag klarade mig med en hårsmån, men mötande bil krockade med rådjuret. Djuret flög över till min sida och hamnade framför min bil. Vi fick hjälp att avliva rådjuret, ingen av oss fixade det.
Anette Johanson

#2 - - Josefine Anerland:

Jättebra och uppmärksammande text. Det händer ju faktiskt viltolyckor hela tiden och även om jag är glad att du klarade dig så är jag såklart inte så glad över att rådjuret kom till skada. Det är klart olyckor kan ske, men man ska alltid vara extra uppmärksam på vägarna där det är fara för vilda djur.

Svar: Så sanna ord, jag önskar att alla vore uppmärksamma på vägarna. Och att de inte kör för fort. Trevlig kväll =)
Anette Johanson